Qigong

(Qigong spreekt uit: “tsjie-kong”)

 

Hierbij wordt een eerste basis aangeleerd van coördinatie tussen ademhaling en beweging.

Je leert beter en krachtiger te ademen via buikademhaling.

Diepe langzame in en uit ademhaling waardoor je meer zuurstof opslaat in je bloed.

 

Praktisch:

Alle Qigong-vormen zijn een aaneenschakeling van op zichzelfstaande lichaamsbewegingen.

Elke oefening wordt 3 tot 5 maal (of meer) uitgevoerd en dit met een aangepaste in en uitademing.

Hierdoor tracht men de energie (Qi) in alle lichaamsdelen te onderhouden of terug in balans te brengen.

 

Qigong 28 steps:

Deze qigong wordt ook met de  ietwat verwarrende benaming Taichi-Qigong genoemd

Dit is omdat de eerste 18 oefeningen ontstaan zijn uit Taichi onderdelen.

Men hoeft bij qigong  echter niet te denken aan een choreografie van opeenvolgende passen of stappen zoals in taichi.

 

Oorspronkelijk bestond deze vorm enkel uit 18 oefeningen gebaseerd op Taichi.

 

Nadien heeft Prof. Li Ding met Mr Bambang Sutomo (Indonesie) verdere uitbreiding gedaan gebaseerd op meridiaantheorie en het oorspronkelijke boek herschreven tot "Taiji-Qigong 28 steps".

Taichi-Qigong 28 steps combineert de voordelen van Taichi en Qigong.

Om verwarring te vermijden noem ik het "Qigong 28 steps".

 

Liefhebbers van meridiaan-qigong en yoga zullen deze Qigongvorm zeker waarderen.